Átépítik a forgalmas debreceni csomópontokat, nagy változások lesznek a közlekedési rendben

Helyi hírek

A nagy forgalmú debreceni csomópontok átépítése a következő időszakban is folytatódik annak érdekében, hogy jelentős terhelést könnyebben és gyorsabban tudják levezetni – közölte az önkormányzat.

Jelentős forrást, nagyságrendileg 4 milliárd forint állami támogatást sikerült nyerni újabb debreceni csomópontok fejlesztésére. Ezek a csomópontok benne vannak a Kormány 1181/2019. (IV. 4.) Kormányhatározatában, melyben döntött a Magyarország rövid és középtávú infrastruktúra fejlesztéseinek végrehajtásához szükséges államháztartási intézkedéseiről.

Előkészítésre és megvalósításra elrendelt beruházások:

1. Nyíl utca – Hadházi út: ebben a csomópontban jelzőlámpás kereszteződés épül, a Bem tér felől egy egyenes és egy egyenes-balra sávval, a Hadházi út felől pedig lámpával irányított balra és jobbra sáv.

2. Füredi út – Bem tér: a Nyíl utca átalakításhoz szorosan kapcsolódva külön jobbra kanyarodó sáv épül a Bem tér felől a Nyíl utca irányába, így marad két egyenes sáv a Simonyi út felé. A Simonyi út felől önálló jobbra kanyarodó sáv épül gyalogos járdasziget kialakításával a Füredi út irányába.

3. Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca: ebben a csomópontban – főleg a Csigekert és a Szabó Lőrinc irányából működő tele zöld miatt – nagyon nehezen lehet haladni, ezért kulcsfontosságú az átalakítása oly módon, hogy az említett két irányból külön sávon lehessen jobbra, egyenesen és balra közlekedni.

a. a Szabó Lőrinc utca irányából külön jobbra, egyenes és balra kanyarodó sáv
b. a Csigekert utca irányából szintén külön jobbra-balra és egyenes sáv,
c. a Balmazújvárosi út irányából külön jobbra-balra és két egyenes,
d. a Füredi út irányából szintén külön jobbra-balra és két egyenes.

4. Vágóhíd utca – Hajnal utca: ez a másik olyan csomópont, ahol az áteresztőképesség növelése érdekében külön jobbra sávot kell építeni a Vágóhíd felől a Hajnal utca felé.

5. Szoboszlói út – Külsővásártér: kapacitás növelése érdekében sávbővítés a Szoboszlói úton és a Külsővásártéren.

a. a Szoboszlói úton a Volán-telep felől vizsgálatra kerül egy új sáv építése, így lehetővé válna egy olyan új sávkiosztás, amely a belváros felé és kifelé is két önálló sávon engedi a forgalmat.
b. a buszpályaudvar mellett a Külsővásártéren egy új sáv épül, amely lehetővé teszi, hogy külön sávon kanyarodhassanak jobbra, a Széchenyi utca felé a közlekedők, így növelve a csomópont áteresztőképességét.

6. Ótemető utca – Rakovszky utca – Árpád tér: főleg a reggeli és a délutáni időszakban óriási a torlódás az Ótemető utca irányából a Rakovszky utca – Árpád tér irányába. Ezen változtatna a fejlesztés. Az Ótemető utcáról a jobbra, a Rakovszky utcára kanyarodó sáv új, önálló sávba érkezik, így a Rakovszky utcáról a Kassai út irányába két sávon lehet majd kanyarodni. A tervezés során vizsgálandó a csomópont kapcsán a Rakovszky utcán egy jobbra kanyarodó sáv kiépítése az Ótemető utcára.

7. Mikepércsi út – Leiningen utca: a Leiningen utca irányából a belváros felé közlekedőknek nyújt segítséget az önálló jobbra kanyarodó sáv.

8. Böszörményi út – Békessy Béla utca: a Böszörményi úton kialakuló torlódást enyhítheti az, hogy önálló jobbra kanyarodó sáv épül a Böszörményi útról a Békessy Béla utca felé.

9. A Balmazújvárosi úton lévő kétsávos körforgalmat is korszerűsítik a negyedik forgalmi ág kiépítése mellett.

Előkészítésre elrendelt beruházások (engedélyezési tervek elkészítése és építési engedélyek beszerzése)

10. Balmazújvárosi út – Domokos Márton utca (METRO-csomópont): ez a csomópont a bevásárlóközpontok miatt már most is nagyon terhelt, itt is gondot okoz a telezöld a Domokos Márton út és a Kishatár út irányából. A jövőben tovább nőhet a forgalom, mert a távlati terveink szerint a város északi és déli iparterületei közötti itt is közlekedési kapcsolat létesülhet. Az elképzeléseink szerint a balra kanyarodás megszüntetésével nőhet a csomópont áteresztőképessége. A kereskedelmi egységeket megközelítéséhez pedig egy új szakasz épülhet, amely a Domokos Márton utat kötné össze a már meglévő körforgalommal.

11. Ehhez a koncepcióhoz szorosan kapcsolódik az a terv, hogy az északi elkerülő 354-es utat összekötik a hamarosan megépülő Domokos Márton úttal és a 33-as főúttal.

12. Hétvezér utca – Vámospércsi út – Budai Nagy Antal utca: vizsgálat alatt áll a Vámospércsi út – Hétvezér utca – Faraktár utca – Budai Nagy Antal kereszteződés átalakítása is annak érdekében, hogy a Hétvezér és a Budai Nagy Antal utcák felől kialakuló torlódást csökkentsük. Ennek egyik megoldása lehet, ha külön jobbra kanyarodó sávok épülnének a csomópont mind a négy ágán.

Tanulmányterv elkészítése

13. Böszörményi út – Füredi út: elkezdődik olyan különböző csomóponti geometriák tanulmányterv szintű kidolgozása, amelyek esetében a 33. számú és a 35. számú főutak alárendelés nélküli átvezetései lehetségesek. Jelentős a forgalom ebben a csomópontban: a Füredi úti ágon naponta 28.346 jármű halad át, míg a Böszörményi úti ágon 27.971 jármű.