Bizalmi kereskedelem

Egyetem

A közösség által támogatott mezőgazdaság tapasztalatait vitatták meg a Székelyudvarhelyi Kosár és Debreceni Szatyor című fórumon, az egyetemen.

Ropogós rozscipó, illatos sajtok, frissen szedett zöldség és gyümölcs, gyógynövényekből készült szörpök – többek között ezekkel az egészséges finomságokkal, és hasznos információkkal térhetett haza, aki ellátogatott szombaton a Böszörményi úti campuson rendezett vásárra. Az egyetem Agrártudományi Központja először szervezte meg a termelői piacot a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen, hogy a leendő és gyakorlott gazdálkodók is megismerhessék a közösségi mezőgazdaság által kínált lehetőségeket.

– Az élelmiszer egy bizalmi termék. A felmérések azt mutatják, hogy a vásárlók jobban bíznak egy kistermelő árujában, mint egy szupermarketben kapható termékben, de még kevesen vásárolnak a termelői piacokon. Ágazati feladatunk, hogy mind a gazdálkodókkal, mind a fogyasztókkal megismertessük a közösségi által támogatott mezőgazdaságban rejlő lehetőségeket – tájékoztatott Komlósi István főigazgató.

– Szívügyünk és kötelességünk a kistermelőket támogatni, a fogyasztók figyelmét pedig arra próbáljuk felhívni, hogy a helyben termelt árukat, élelmiszereket részesítsék előnyben – mondta Szabó Sándor a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Hajdú-Bihar megyei szervezetének elnöke.

A rendezvény fórummal kezdődött, ahol bemutatkozott a Szatyor Debrecen egyesület, melynek célja, hogy a helyi, Debrecentől legfeljebb 50 km-re gazdálkodó termelők minőségi termékeit közvetlenül juttassa el a vásárlókhoz. A nonprofit kezdeményezés közösségi alapon működik.

– A közvetlen értékesítés lehetővé teszi, hogy a gazdák méltányos árat tudjanak ajánlani, s a vásárlók így jussanak kiváló minőségű, kíméletes termelésből, nem nagyipari módszerekkel előállított termékekhez – hangsúlyozta Bartha Péter Zoltánné, a Szatyor Debrecen képviselője.

Hasonló elveken működik a Gyulafehérvári Caritas Vidékfejlesztés Szakosztályának kezdeményezése az Átalvető. Honlapjukon a helyi gazdák értékesíthetik, népszerűsíthetik termékeiket.

– A fogyasztó kiválasztja a terméket, amit szeretne megvásárolni, és azt a megadott időpontban a Caritas székhelyén, egy erre kialakított helyiségben átveszi a termék előállítójától. Ezáltal létrejön a vásárló és termelő között egy közvetlen kapcsolat, így minden termék mögött ott van egy-egy gazda – mondta Sinka Arnold az Átalvető vezetője.

Szintén a helyi gazdaságot erősíti a Közösség Által Támogatott Mezőgazdaság (KÁTM), amelynek egyik fő célkitűzése a kis léptékű helyi gazdaságok támogatása, valamint az előző két kezdeményezést kiegészítő Felelős Fogyasztás projekt, amely a pedagógusoknak és főként középiskolás diákoknak szóló környezeti nevelési program.

unideb.hu