Mindent, amit a gumikról tudni érdemes

Gazdaság

A kocsi létfontosságú elemei a kerekek, s nem mindegy, milyen gumi van rajtuk. Minőségük, kopásuk mértéke, valamint koruk egyértelműen befolyásolja a biztonságot. Cikkünkben minden olyat leírunk, amit egy átlagos sofőrnek tudni érdemes.

Abroncsnyomás

Győződjünk meg arról, mi az előírás az adott típusra. Ez az autó felhasználói kézikönyvében is benne van. Rendszeresen ellenőrizzük, de hosszabb használat előtt mindenképpen!

Kopás

A profilmélység a kopás mérőszáma. Nyári változatoknál általában 2 mm-nél érdemes újjal helyettesíteni, a télire pedig 3-4 mm-nél érdemes cserélni. Tehát nem célszerű kivárni, amíg csak 1,6 mm lesz a profilmélység, ahogy az általános ajánlásban szerepel.

Tárolás

Hol tároljuk azokat a gumikat, amiket éppen nem használunk? Jelölve, hogy melyik keréken voltak, hűvös, sötét helyre tegyük őket!

Akárhogyan is tároljuk, tartsuk szem lőtt, hogy egy garnitúra élettartama átlagos használat és megfelelő körülmények mellett nem több, mint 6 év! Természetesen, ha sérülést vagy deformációt tapasztalunk rajtuk, akkor be kell vizsgáltatnunk. Előfordulhat, hogy így idő előtt meg kell válni tőlük.

Karbantartási tanácsok

Nem olcsó mulatság ez az alkatrész, ezért érdemes megfogadni az alábbi tippeket:

  • Időről időre ellenőrizzük az abroncsnyomást! (hidegen)
  • Defektnél a belsőt is ellenőrizzük!
  • Ha a kopásjelzőig eltűnt a mintázat a termék egy részén, akkor csere szükséges.
  • Nagyobb kopás esetén ellenőrizzük a futómű beállításait!
  • Centríroztassunk! Így megfelelő lesz a súlypont esése.
  • Ne parkoljunk olyan helyen, ahol vegyi anyag (pl. oldószer) is lehet!
  • Új szezon kezdetén is ellenőriztessük az abroncsokat!

A tökéletesen karbantartott szetteknél is előjöhetnek a problémák, főleg hosszabb utakon. Ezért érdemes mindig autómentő számát is kikeresni. Mindig az adott megyére koncentráljunk, hogy szükség esetén megoldódjon például a pécsi autószállítás azonnal.

Mire figyeljünk csere esetén?

Nem mindegy, hogy kopás vagy elöregedés, szezonváltás, esetleg defekt miatt van szükség cserére. Nézzük, mikor mire kell figyelni!

Tervezett csere

A gyári abroncs oldalán a következő adatokat láthatjuk:

  • méret
  • sebességindex
  • terhelhetőség

Ezeket vegyük figyelembe az újak kiválasztásánál. Akkor a legnagyobb a biztonság, ha minden keréken ugyanolyan mintázatú, márkájú és méretű gumi van.

Sokan nem cserélik le egyszerre mind a négyet, takarékossági okokból. Csak kényszerhelyzetben használjuk ezt az opciót. Ilyen esetben a régieket tegyük előre, s az újakat pedig a hátsó tengelyre.

Téli-nyári átváltás

Az évszakok szerinti váltás nincs törvénybe foglalva Magyarországon, de növeli a biztonsági szintet. A téli szettet akkor kell elkezdeni használni, amikor a napi középhőmérséklet átlagban 7 Celsius alá csökken.

Defekt megoldása

Nem mindegy, hogy pót- vagy mankókerék áll rendelkezésre szükség esetén. Az előbbi teljesen egyenértékű a többi kerékkel, annyi különbséggel, hogy nulla a kopása, tehát hosszútávon ilyen felosztásban nem ajánlott utazni.

A mankókerék vékonyabb a normálnál, nem teljes értékű alternatíva. T betűvel jelölik. Általában 80 km/h-nál nagyobb sebességgel tilos vele közlekedni, s csak nagyon rövid távon használható.

Összefoglalás: Autónk abroncsainak bizonyos tulajdonságait folyamatosan figyelni és ellenőrizni kell a biztonság érdekében. Pótlásként mindig az előírt méretet kell alkalmaznunk. Megfelelő tárolás és karbantartás mellett élettartamukat is meghosszabbíthatjuk. (x)